Kategorier
Uncategorized

Hitta botemedel mot hälseneinflammation

Har du någon gång fått ont i hälarna efter en intensiv träning, när du har löpt eller hoppat? De flesta känner en intensiv smärta, om du har råkat ut för en hälseneinflammation. Enligt 1177.se kallas åkomman hälseneinflammation fastän det inte är någon inflammation, utan en direkt skada på hälsenan. Och de absolut viktigaste är att “lyda kroppen”, alltså att lyssna på sin kropp. Gör det ont, så ska du vila den kroppsdel där det gör ont, annars kan skadan bli ännu värre, ta längre tid innan den har helnat. Varför inte söka upp en expert på hälseneinflammation: idrottsskadespecialisterna.se/?

Brukar du löpa? Det är mycket vanligt att råka ut hälseneinflammation som frekvent löpare. Det gäller alla långdistanslöpare, vilket inte är så konstigt. Om du tänker på att du vid varje löpsteg, belastar hälarna när fötterna når marken vid varje löpsteg. Och hur många sådana steg tar du inte under en löprunda på mellan 5 och 10 kilometer? Om du kan räkna ut det, så förstår vem som helst att hälarna tar stryk om man gör det en eller flera gånger i veckan. Som tur är finns det hjälp att få. Antingen kan man få medicinsk massage eller få stimulans i hälen genom att få mycket svaga el-strömmar genom dem och laserbehandling.

Sedan måste hälen få vila för att återhämta sig och tiden efter det bör du vara försiktig så du inte belastar hälen för tungt, endast göra lätta tåhävningar som inte belastar hälarna nämnvärt. Om hälseneinflammationen ändå inte vill ge med sig så kan du få kortisonspruta som hjälper mot skadan. Gör det fortfarande ont, så kanske du ska uppsöka ett sjukhus så du får en röntgen av hälen för att utesluta någon annan skada i hälen. Lycka till!